Którędy poprowadzić kozienicką linię kolejową? Są konkrety

      Możliwość komentowania Którędy poprowadzić kozienicką linię kolejową? Są konkrety została wyłączona

Jak połączyć Kozienice z Warszawą, dzięki drodze żelaznej? Pięć konkretnych pomysłów przedstawiono mieszkańcom gmin Kozienice, Głowaczów i Grabów nad Pilicą podczas ubiegłotygodniowych, wirtualnych konsultacji społecznych.

Projekty przedstawiające zupełnie nową linię kolejową, przygotowała firma BBF. Chodzi o wyznaczenie trasy, którą można by dojechać z Kozienic do Warki – dalsza droga do Warszawy odbywałaby się już dzięki istniejącej linii nr 8. Dwa najbardziej obiecujące warianty przygotowane z myślą o kozienickim odcinku, będą jeszcze porównywane i rozważane.

Wariant pierwszy zakłada stworzenie drogi żelaznej, biegnącej z Kozienic przez Łuczynów, Świerże Górne, Wolę Chodkowską, Studzianki Pancerne, Nową Wolę, Podogrodzie i Grabów nad Pilicą – do Warki. Według drugiego wariantu, linia biegłaby z Kozienice przez Łuczynów i Świerże Górne, a dalej przez Głowaczów, Miejską Dąbrowę, Dobieszyn, Strzyżynę i Grabów nad Pilicą, aż do Warki.

Oba warianty mają porównywalną długość (ponad 23 kilometry). Pierwszy z nich zająłby więcej gruntów, a poza tym wymaga większej ingerencji w środowisko naturalne – i oznacza wycinkę większej ilości drzew. Według wszystkich projektów, stacja kolejowa w Kozienicach mogłaby pojawić się przy Alei 11 listopada.

Cała dokumentacja projektowa składana w ramach drugiego etapu Programu Kolej Plus musi powstać jeszcze w tym roku kalendarzowym. Żeby zawalczyć o pomoc w budowie linii kolejowej, władze Kozienic muszą zadeklarować, że same pokryją przynajmniej 15% kosztów tej inwestycji. Muszą też pozyskać przewoźnika, który mógłby obsługiwać połączenie z Warszawą przez 5 najbliższych lat.