
Trwa Narodowy Spis Powszechny. Od dzisiaj rachmistrzowie będą odwiedzać osoby, które nie dokonały spisu przez Internet, ani nie uczestniczyły w wywiadzie telefonicznym. I tu mogą pojawić się problemy…
Ważna jest ostrożność i rozwaga w kontaktach z osobami, które mogą podszywać się pod rachmistrzów. Pamiętajmy, że oszuści mogą wykorzystać ten fakt np. do wyłudzenia naszych danych. Przypominamy, że zgodnie z przepisami udział w wywiadzie prowadzonym przez rachmistrza jest obowiązkowy.
Na co powinniśmy zwrócić uwagę gdy rachmistrz zapuka do naszych drzwi? Przede wszystkim każdy posiada identyfikator zawierający:
- imię i nazwisko wraz ze zdjęciem,
- numer identyfikatora oraz hologram,
- nazwę i logo wojewódzkiego biura spisowego,
- podpis osoby upoważnionej do wystawienia identyfikatora,
- okres, na jaki identyfikator został wystawiony.
Identyfikator powinien być okazany na samym początku rozmowy. Nie będzie pytań o pieniądze ani kosztowności. Nie przekazujemy numerów kont bankowych, loginów czy haseł. Jeśli osoba podająca się za rachmistrza, będzie pytała o takie dane, to znak, że mamy do czynienia z oszustem.
W razie wątpliwości tożsamość rachmistrza można sprawdzić na kilka sposobów:
- poprzez specjalnie przygotowaną aplikację dostępną na stronie rachmistrz.stat.gov.pl,
- poprzez kontakt z infolinią spisową numerem 22 279 99 99 , wybierz 1 – Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań, a następnie 2 – weryfikacja tożsamości rachmistrza,
- w przypadku wątpliwości o pomoc w weryfikacji można także poprosić policję.
Kolejna opcja weryfikacji rachmistrza to infolinia spisowa pod numerem telefonu 22 279 99 99.
(fot. pixabay.com)