Jak oszuści naciągają na Bon Turystyczny? ZUS ostrzega

      Możliwość komentowania Jak oszuści naciągają na Bon Turystyczny? ZUS ostrzega została wyłączona

Od 1 sierpnia, czyli od minionej soboty, rodzice mogą aktywować Bon Turystyczny, czyli specjalne świadczenie, które pomoże opłacić wakacyjny, rodzinny wypoczynek. Jak mówi ustawa w tej sprawie, z pomocą bonu można zapłacić za hotel albo udział w turystycznych imprezach.

Niestety okazję wyczuli już oszuści – wykorzystują te nowe informacje na swoją korzyść i próbują naciągać osoby zainteresowane bonami. Dlatego Polska Organizacja Turystyczna i Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypominają, że tych bonów nie wolno sprzedawać. Jakiekolwiek oferty sprzedaży są niezgodne z prawem, a zakupione w ten sposób bony nie będą mogły zostać wykorzystane. Dokonanie płatności podmiotowi turystycznemu wymaga bowiem jeszcze potwierdzenia dodatkowym kodem, który otrzymuje się sms-em albo mailowo, już w trakcie transakcji.

Poza tym, w Internecie pojawiły się również oferty płatnych usług, dotyczących pomocy przy założeniu zusowskiego konta i aktywacji bonu: takim propozycjom też trzeba się bardzo uważnie przyglądać. A najbezpieczniej będzie skorzystać ze specjalnej, całodobowej infolinii uruchomionej przez ZUS – w sprawie Bonu Turystycznego można dzwonić pod numer 22 11 22 111. Internauci mogą też zadawać swoje pytania w elektronicznych wiadomościach, wystarczy, że zaadresują je na: bon@zus.pl.

ZUS przypomina również, że nie należy udostępniać osobom trzecim swojego loginu i hasła do PUE ZUS. Trzeba pamiętać, że klienci ZUS mają tam dostęp do wielu różnych danych – np. na temat zgłoszenia do ubezpieczeń, o zwolnieniach lekarskich, o pobranych zasiłkach. Nikt poza klientem (lub upoważnioną przez niego osobą) nie powinien mieć dostępu do takich informacji. 

Dodajmy, że tylko w ciągu tego pierwszego weekendu Bon Turystyczny aktywowało ponad 20,5 tysiąca osób. Cała procedura nie wymaga składania żadnego wniosku, wystarczy skorzystać z konta na PUE ZUS.